به گزارش همشهری آنلاین، هشت پا نوشته علی طالبآبادی و ساخته احمد معظمی است که پیش از این سریال بازپرس را برای تلویزیون ساخته است. سریال در ژانری معمایی-پلیسی، داستان یک پلیس حرفهای است که درگیر یک پرونده قتل مشکوک میشود، اما این آغاز ماجراهای عجیب و غریبی است که در مدت پیگیری این پرونده برایش اتفاق میافتد.
معظمی در گفتوگویی با خبرگزاری مهر در باره این سریال گفته است: «با علی طالب آبادی به طور مداوم در حال انجام تغییرات روی فیلمنامه بودیم. بیشتر این تغییرات محتوایی بود و مستقیماً با خود آقای طالب آبادی در ارتباط بودیم. او به تعلیق در نویسندگی بسیار علاقه دارد که این موضوع برای بیننده هم جذاب است. ما تلاش کردیم هر قسمت از سریال دارای تعلیق و جذابیت باشد تا بیننده همیشه مشتاق باشد، ببیند در قسمت بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد. با فضاسازی ایرانی و لوکیشنهای ایرانی، سعی کردیم از تقلید و ادا و اطوار پرهیز کنیم و یک کار ایرانی در استاندارد جهانی به مخاطب نشان دهیم. تمام تلاشمان بر این بود که استانداردهای لازم ساختار یک اثر را در مراحل فیلمبرداری لحاظ کنیم. این نکته بسیار مهم است که شاید این قصه در یک خط خیلی ساده به نظر برسد، اما لایههای پیچیدهای دارد و شخصیتپردازیهای پیچیدهای را شامل میشود.»
ریتم کند،میزانسن های سنجیده
با رسیدن به قسمت آخر و حتی در میانه پخش تماشاگران و همینطور منتقدان نظرات متنوعی در باره آنچه دیده بودند، داشتند. یکی از منتقدان در باره سریال نوشته است: «هشت پا به رغم تلاش برای ارائه یک داستان جنایی جذاب، همچنان با مشکلات ساختاری و بصری زیادی روبهرو است که میتواند سطح کلی کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه حضور بازیگران باتجربه مانند سعید چنگیزیان، ایرج نوذری و نادر سلیمانی به سریال تا حدودی عمق بخشیده، اما ضعف در شخصیتپردازی و فیلمنامهی نامنسجم، مانع از ایجاد اثری تاثیرگذار شده است.»
محمدتقی فهیم، منتقد و کارشناس سینما در یادداشتی در باره این سریال نوشته است: «هشت پا ساخته احمد معظمی که این شبهای خانوادهها را به خود اختصاص داده است در سرازیری رو به پایان است. «معظمی» کارنامه پرتعدادی از تله فیلم و سریال دارد. او خصوصا با دو کار «سرجوخه» و «بازپرس» نشان داد که رگ خواب مخاطبان سیما را میشناسد تا آنجا که از متنهای ضعیف، اجرایی قابل قبول ارائه میدهد. میزانسنهایش از حد و سقف سریالهای تلویزیونی سنجیدهتر و فکر شدهتر است. دکوپاژهایش در بیشتر فصلها با تایمهای لازم، کاملا متاثر از ضربآهنگ شغل کاراگاهان و زندگی فردی/جمعی آنان است.»
او البته از ریتم سریال انتقاد کرده و آن را کند دانسته که مناسب یک سریال پلیسی نیست: «سریال مواقعی به ورطه تبعیت از ریتم متداول تلویزیونی میافتد. بعضا با سکانسها و پلانهای طولانی از ریتم ذاتی قصه کار و زندگی پلیسی دور میافتد. یعنی کندی همه چیز صحنه و خصوصا کنش آدمها به کسالت بیننده میانجامد. مثلا فصل دیدار پلیس جوان و دختر قصه در کافه را یادآور میشوم که با پرگوییهای مثلا عاشقانه لج درآور میشود.»
منتقد دیگری هم به همین ریتم کند اشاره کرده باعث شده ارتباط مخاطب با سریال مختل شود: «یکی از مشکلات اصلی سریال «هشت پا» ریتم ناهماهنگ داستان است. در بسیاری از قسمتها، روند روایت کند و درگیر تعلیقهای غیرضروری است که ممکن است مخاطبان را خسته کند. این کندی و طولانیشدن غیرضروری برخی صحنهها، ارتباط تنگاتنگی با ضعف در نگارش فیلمنامه دارد. منتقدان معتقدند که بسیاری از صحنهها به سادگی میتوانند کوتاهتر شده و انرژی بیشتری به بخشهای دیگر داستان منتقل کنند.»
شخصیتپردازی
منتقدی در باره شخصیت پردازی در هشت پا نوشته است: «در سریالهای جنایی، پیچیدگی و عمق شخصیتها نقشی اساسی ایفا میکند، اما در «هشت پا» برخی از شخصیتها به خصوص نقشهای مکمل، سطحی و یکبعدی به نظر میرسند. شخصیتهایی مانند کاراگاه کیانفر با وجود عملکرد خوب سعید چنگیزیان، بیشتر به کلیشههای رایج سریالهای پلیسی نزدیک است و فاقد پیچیدگیهای روانشناختی مورد نیاز است. چنین ضعفهایی موجب شده تا تعامل مخاطب با شخصیتها محدود شود و به طور کلی، اثرگذاری سریال کاهش یابد.»
بازیها
در این سریال سعید چنگیزیان، مینا وحید، افسانه چهرهآزاد، احمد نجفی، محمد صادقی، نادر سلیمانی، علی اسیوند، رویا جاویدنیا، ایرج نوذری، محمد فیلی، سودابه بیضایی، هلیا امامی، علیرضا مهران، ایوب آقاخانی، کمند امیرسلیمانی و علیرضا جلالی تبار بازی داشتند. سعید چنگیزیان بازیگر تئاتر است و در نمایشهای بسیاری بازی کرده است، اما مخاطب او را با نقش ناصر در سریال زخم کاری به یاد خواهد آورد. او در هشت پا نقش کارآگاهی را داشت که در بررسی قتل مردی ثروتمند به متهم اصلی پرونده میرسد و تلاش میکند معمای پیچیده و رازآلود این جنایت را کشف کند. او شخصیتی درونگرا داشت و به همین دلیل هم این شخصیت را با شخصیت کاراگاه کیانی در سریال بازنده که همزمان با هشت پا در شبکه نمایش خانگی در حال پخش بود، مقایسه کرده اند. در این نقدها به مدل غیرایرانی کاراگاه کیانی بازنده و ایرانی بودن کاراگاه کیانفر در هشت پا اشاره شده است.
در مورد مینا وحید هم که در این سریال نقش یک شیمیست خلافکار مرموز را بازی میکند که در کار پخت شیشه و فروش مواد مخدر است، گفته شده است انتخاب خوبی نکرده و نسبت به نقشهای دیگرش مثل سریالهای شهرزاد و بانوی عمارت کمتر دیده شده است.
نظر شما